Jaki rower elektryczny wybrać?

W poprzednim wpisie snuliśmy rozważania na temat definicji roweru elektrycznego, jego charakterystyce oraz plusom i minusom. W podsumowaniu stwierdziłem, że pomimo kilku słabszych stron zdecydowanie warto zdecydować się na zakup roweru elektrycznego.

Naturalną konsekwencją jest napisanie kolejnego artykułu, tym razem na temat jaki rower elektryczny wybrać? Przyjrzymy się ofercie polskiego producenta rowerów elektrycznych Ecobike z Wrocławia. Na potrzeby niniejszego artykułu będziemy omawiać tylko główne różnice między nimi, najważniejsze z perspektywy potencjalnego nabywcy.

Omówienie oferty rowerów elektrycznych Ecobike

Ecobike ma dość szeroką ofertę swoich jednośladów, którą możemy podzielić na kilka kategorii, tj. miejskie, trekkingowe, MTB oraz składaki. Na sezon 2022 pojawiło się też kilka nowych modeli, które stworzyły swoje własne kategorie. Zacznijmy po kolei.

Miejskie rowery elektryczne

Kategorię rowerów miejskich otwiera model Basic. Jak sama nazwa wskazuje, to podstawowy i jednocześnie najtańszy model w ofercie tego producenta. Ma 17 calową ramę, silnik o mocy maksymalnej 320 W umieszczony w tylnej piaście i baterię pod bagażnikiem. Występuje w kolorach Black i Petrol Blue. Użyto prostego wyświetlacza z diodami LED. Jako jedyny rower w ofercie może zostać fabrycznie wyposażony w najmniejszą baterię o pojemności 7,8 Ah. Został stworzony do poruszania się po miejskich ścieżkach dla osób, które myślą o rowerach elektrycznych jako codzienny środek transportu, np. do pracy.

Kolejną pozycją z kategorii miejskich rowerów elektrycznych jest model Basic Nexus. Jest to bliźniacza konstrukcja do modelu Basic z dwoma różnicami, które z siebie wynikają. Zamiast przerzutek zewnętrznych została tu zastosowana przerzutka planetarna Shimano Nexus z 3 przełożeniami. Jest to przerzutka zamknięta szczelnie w piaście tylnego koła. Jest bezawaryjna i bezobsługowa. Przełożenia można w niej zmieniać także na postoju, a łańcuch zużywa się znacznie wolniej z uwagi na to, że nie musi pracować w wychyleniach bocznych. Niestety jest też dużo cięższa oraz ma ograniczony zakres przełożeń, może mieć też problem z przenoszeniem dużych przeciążeń. Z uwagi na jej naturalne umieszczenie w tylnej piaście, silnik elektryczny został przeniesiony do przedniej piasty i napędza przednie koło.

Model Traffic jest nieco lepiej wyposażoną wersją roweru Basic. Umieszczenie silnika i baterii jest to samo za to rama urosła do 19 cali. Silnik elektryczny też jest nieco mocniejszy, bo generuje 360W. Tylna przerzutka ma 7 zamiast 6 przełożeń. Wyświetlacz to teraz monochromatyczny LCD pokazujący o wiele więcej informacji. Modele Traffic występują aż w pięciu kolorach, w rozmiarach ramy 17 lub 19 cali, a także w rozmiarach kół 26 lub 28 cali. Dodatkowo jest też wariant Traffic Man z tzw. „męską ramą”.

Do kategorii miejskich rowerów elektrycznych wlicza się także nowość na sezon 2022, czyli model X-City. Jest to rower wyższej klasy z lepszym osprzętem niż dotychczas omawiane. Został tu zastosowany mocniejszy silnik o mocy maksymalnej 560 W, a jego umieszczenie pozostało w tylnej piaście. Bateria dla lepszego rozkładu masy została wkomponowana w ramę. Dostępne są dwa rozmiary ramy – 17 cali dla koloru Cappuccino i 19 cali dla koloru Coffee. Dodatkowo dopisek V2 świadczy o zastosowaniu mechanicznych hamulców tarczowych zamiast tradycyjnych V-Brake.

Składane rowery elektryczne

W tej kategorii Ecobike przygotował dwa modele. Oba charakteryzują się tym, że mają możliwość szybkiego złożenia ich do naprawdę niewielkich rozmiarów oraz bardzo łatwy transport. Złożony rower z łatwością mieści się do bagażnika sedana lub pozwoli na dużą oszczędność miejsca podczas przechowywania w domu.

Pierwszy z omawianych modeli to Even. Koło 20 cali, rama 15.5 cala, silnik o mocy 320 W umieszczony w tylnej piaście. Bateria zaś jest umieszczona pionowo pod siodełkiem.

To właśnie bateria jest główną różnicą między nim a modelem Rhino. Tutaj została umieszczona w nieco przekonstruowanej ramie. Główną zaletą tego rozwiązania jest lepsze wyważenie roweru.

Trekkingowe rowery elektryczne

To bardzo popularna kategoria głównie z uwagi na to, że elektryczne rowery trekkingowe są najbardziej uniwersalne. Nadają się zarówno do użytkowania w mieście jak i na utwardzonych drogach gruntowych czy leśnych ścieżkach. Ich charakterystyka sprawia, że ten sam rower może służyć do codziennych dojazdów do pracy oraz weekendowych wypadów za miasto.

Listę otwiera model X-Cross. Występuje w wariancie w kolorze białym z ramą 17, czarnym z ramą 19 cali oraz w wersji M, czyli kolor czarny z męską ramą w rozmiarze 20 cali. Prawdę mówiąc model X-Cross jest po prostu lepiej wyposażoną wersją roweru X-City. Ma lepsze hamulce (tarczowe hydrauliczne), przedni widelec, przerzutki o szerszych przełożeniach, pojawia się tu także dodatkowe wyposażenie w postaci choćby amortyzowanej sztycy oraz kolorowy wyświetlacz.

Kolejne na liście jest model LX i MX. Te modele są bliźniacze, które różnią się ramą. W LX jest damska 19 calowa, a w MX męska 20 calowa. Z pozoru bardzo przypominają omawiane przed chwilą modele X-Cross, jednak tutaj przechodzimy na kolejny poziom. W MX oraz LX po raz pierwszy pojawił się silnik zamontowany centralnie o mocy aż 760W oraz baterie o napięciu 48V, zamiast dotychczasowych 36V. Silnik centralny charakteryzuje się płynniejszą pracą a jego umiejscowienie w połączeniu z baterią zamocowaną w ramie daje niemal idealne rozłożenie masy. Dodatkowo przeskok na napięcie 48V pozwala na lepsze oddawanie mocy oraz dłuższą pracę. Cechą charakterystyczną tego modelu jest także zastosowanie przerzutki planetarnej (podobnie jak w Basic Nexus) jednak tym razem o dużo bardziej zaawansowanej konstrukcji z aż 7 przełożeniami. Zastosowanie silnika centralnego wyklucza również zastosowanie przerzutki przedniej.

LX300 (damska rama 17 cali) i MX300 (męska rama 19 cali) to kolejne rozwinięcie poprzednich modeli. Zastosowano tu lepszy osprzęt, w tym widelec czy hamulce. Silnik centralny ma już 840W mocy oraz zastosowano 10 biegową tylną przerzutkę zewnętrzną.

Topowymi trekkingowymi rowerami elektrycznymi z oferty Ecobike są modele LX500 (damska rama 19 cali) i MX500 (męska rama 20 cali). Rama ma w nich inną konstrukcję, gdzie baterię mocuje się od spodu, co pozwala nieco obniżyć środek ciężkości. Bateria w tym przypadku może mieć pojemność aż 17.5Ah, zamiast dotychczasowych maksymalnych 16 Ah. Zastosowano też najmocniejszy silnik stosowany w Ecobike rozwijający aż 960W i 136 Nm. Osprzęt zaś pozostał ten sam co w LX300 i MX300.

Górskie rowery elektryczne (MTB)

W porównaniu do modeli trekkingowych, rowery MTB są przeznaczone do użytkowania w trudniejszym terenie i leśnych duktach. Zwykle zawieszenie ma większy skok a opony agresywne bieżniki. Nie mają też dodatkowego wyposażenia jak np. bagażnik, błotniki czy oświetlenie.

Listę górskich rowerów elektrycznych z oferty Ecobike otwierają trzy podstawowe modele – SX3 (kolor biały, rama 17 cali), SX4 (kolor czerwony, rama 19 cali) oraz SX5 (kolor czarny, rama 20 cali). Różnice między nimi zostały właśnie wyszczególnione w nawiasach. Wszystkie te rowery mają silniki w tylnej piaście o mocy 560W oraz baterie umieszczone w ramie o napięciu 36V. Wyświetlacz jest monochromatyczny.

Kolejnymi rowerami na liście są SX300 Blue (kolor niebieski, rama 18 cali) oraz SX300 Green (kolor zielony, rama 20 cali). W porównaniu z wyżej omawianymi modelami główną różnicą jest zastosowanie silnika centralnego o mocy 840W oraz baterii o napięciu 48V. Pojawił się także lepszy osprzęt oraz kolorowy wyświetlacz.

Topowym górskim rowerem elektrycznym Ecobike jest RX500. Występuje w wersjach z ramą 19 oraz 21 cali. Zastosowano tu najmocniejszy silnik o mocy 960W i 136 Nm oraz największe baterie (nawet o pojemności 17,5 Ah i napięciu 48V), o których pisałem wyżej przy okazji modelu LX500 oraz MX500. Zamontowano także najlepszy osprzęt używany przez Ecobike oraz kilka udogodnień w jeździe po bezdrożach jak choćby bardzo grube opony (29×2,6) z agresywnym bieżnikiem.

Nowości w ofercie rowerów elektrycznych Ecobike w roku 2022

W roku 2022 Ecobike wprowadził nowe modele rowerów elektrycznych, które wymykają się wymienionym wyżej kategoriom. Krótko scharakteryzuję je poniżej.

Model Cargo to rower do zastosowań profesjonalnych, stworzony do przewożenia ładunków. Zastosowano w nim silnik centralny o mocy 500W. Solidna rama z bardzo dużym bagażnikiem tylnym oraz dodatkowym bagażnikiem przednim zapewnia dużo możliwości. Co ciekawe, zastosowano tu jedyną w swoim rodzaju i niespotykaną nigdzie indziej baterię o pojemności aż 30 Ah, która pozwala na bezproblemowe pokonanie nawet 200 km.

Modele Urban Arrow oraz Forest Arrow to dwie zupełnie nowe i podobne do siebie konstrukcje. Ich podstawowym wyróżnikiem jest bardzo niska waga w okolicach 15kg. Dla porównania niemal wszystkie omawiane wyżej rowery ważyły w przedziale od 23 do 28 kg. Zastosowano tu silnik w tylnej piaście o mocy 320W oraz baterie o pojemności 10 Ah. Forest Arrow jest rowerem typowo gravelowym, natomiast Urban Arrow przeznaczony jest do szybkiego przemierzania miasta.

Czy wiesz już jaki rower elektryczny wybrać dla siebie?

To już wszystkie modele rowerów elektrycznych w ofercie Ecobike. Mam nadzieję, że ten artykuł rzucił nieco światła na spektrum oferty tego producenta. Ecobike produkuje rowery elektryczne wysokiej jakości i sprzedaje je w rozsądnych cenach, więc każdy może znaleźć tu coś dla siebie. Większość z tych modeli jest dostępnych w naszych sklepie internetowym o czym możesz się przekonać klikając w ten [LINK].